ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی چیست؟ دندان ها علاوه بر اهمیت داشتن بر سلامتی اعضای مختلف انسان تاثیر بسیار بالایی بر ظاهر هر فردی نیز دارد ، و همه مایل به داشتن دندان هایی ردیف ، مرتب و زیبا می باشند اما بیشتر افراد جهان دارای دندان های ردیف و زیبا نیستند و از این بابت ظاهر مناسبی را نخواهند داشت.

در این صورت افراد به دنبال راه چاره ایی برای درمان خود می باشند که خوشبختانه درمان ارتودنسی دندان میتواند این مشکل را کاملا حل نمایند. ارتودنسی شاخه ایی در دندانپزشکی است که درمان دندان های نامرتب و ناهمواری های فک را به همراه دارد و توسط متخصص ارتودنسی درمان میگردد.

ارتودنسی دندان و درمان آن

ارتودنسی دندان در وحله اول برای سلامتی دندان ها و دهان ، رفع درد های گردن و کمر و شانه و سر به علت نا همواری های فکی به همراه دارند و سبب زیبایی سازی دندان ها رفع نا همواری های فک و افزایش اعتماد به نفس در افراد میشوند.

چرا که نامرتبی دندان ها منجر به مشکلاتی چون عدم درست جویدن دندان ها ، ایجاد مشکل در تکلم ، فرسوده شدن مینای دندان و حساس شدن دندان ها ، فشار آوردن به بافت لثه و آسیب به استخوان میگردد و به علت کج بودن و روی هم قرار گرفتن دندان ها بر هم سبب فشار بر دندان ها و عدم رسیدگی بهداشت به دندان ها میگردد که کرم خوردگی و پوسیدگی دندان را به همراه دارد.

ارتودنسی

افراد نیازمند به ارتودنسی

شما با مشاهده کردن علائم هایی مانند نا مرتبی دندان ها و نا هنجاری فکی باید نزد متخصص مراجعه نمایید و توسط تشخیص متخصص معین گردد که شما نیازمند درمان ارتودنسی می باشید یا خیر؟ تشخیص ارتودنسی از طریق مشاهده بالینی ، سوابق دندانی فرد و استفاده از عکس رادیولوژی می باشد و در صورت کاندید بودن شما درمان ارتودنسی اجرا میگردد.

چه افرادی کاندیدای ارتودنسی هستند ؟

افرادی که فک بالای آن ها نسبت به فک پائین جلو تر قرار دارد و دندان های جلو آن ها بسیار جلو خواهد بود و ظاهر بدی را دارد. اگر فک بالا بسیار عقب رفته باشد و یا فک پائین بسیار جلو آمده باشد شاهد جلو بودن دندان های پائین فک می باشیم ظاهر فک و صورت فرد را بسیار تحت تاثیر قرار میدهد و ظاهر مناسبی را برای افراد به همراه نخواهد داشت.

وقتی دندان های فک بالا به درستی بر روی دندان های فک پائین قرار نگیرد عدم روی هم قرار گرفتگی دندان ها روی هم اتفاق می افتد.

مشکل ظاهری دیگر که در افراد شایع می باشد شلوغی دندان ها بوده که به علت زیاد بودن دندان ها و به هم ریختگی آن ها میشود. یکی دیگر از مشکلات ظاهری دندان ها فاصله بین دندان ها میباشد که به علت افتادن دندان ها اتفاق می افتد .
زمانی که دندان های فک بالا و فک پائین نیز هم تراز نباشند نیاز به درمان ارتودنسی خواهد بود.

چه سنی برای شروع ارتودنسی مناسب است ؟

ارتودنسی باید زمانی انجام گیرد که تمامی دندان های شخص رشد خود را انجام داده باشند بنابراین از سنین 12 سالگی میتوان این درمان را آغاز نمود و درمان تا سنین بزرگسالی نیز اتفاق می افتد. اگر کودکان شما نیاز به ارتودنسی داشته باشد باید کودک خود را نزد متخصص ببرید تا متخصص معین سازد که شرایط فرد برای درمان ارتودنسی لازم است یا خیر .
میزان دندان ها ، شرایط فک و آناتومی صورت در تشخیص سن درمان ارتودنسی و نوع درمان ارتودنسی تاثیر گذار می باشند.

عوارض ارتودنسی دندان

به طور کلی ارتودنسی درمانی است برای رفع عوارض و مشکلات ناشی از نا هنجاری های فکی و دندانی و عوارضی را برای افراد به همراه ندارد اما در صورت عدم مراقبت میتواند سبب مشکلاتی چون پوسیدگی دندان گردد.

چرا که وجود بریس ها و براکت های دندانی در ارتودنسی سبب سختی و دشواری رعایت بهداشت و عدم مسواک زدن صحیح می باشد که میتواند سبب پوسیدگی دندان ، ایجاد لک دندان میگردد در این خصوص افراد باید توجه داشته باشند تا به واسطه مسواک مخصوص در دندانپزشکی دندان های خود را به طور مرتب دوبار در روز مسواک نمایند و نخ دندان را نیز فراموش ننمایند .
عدم رعایت بهداشت و خوردن مواد سخت و یا استفاده از بریس و براکت هایی با جنس هایی نا مطلوب منجر به آسیب بافت های نرم مانند لثه و گونه میگردند.

پس رعایت بهداشت دهان و دندان و از همه مهم تر انتخاب متخصصی ماهر در جهت درمان ارتودنسی میتواند بسیار مهم و کمک کننده در جهت عدم عوارض برای دندان و لثه باشد.

ارتودنسی متحرک

درد در ارتودنسی دندان

وجود درد پس از درمان ارتودنسی امری کاملا طبیعی خواهد بود و به علت وجود بریس و فشار های براکت منجر به درد در دندان ها میگردند. اما این درد طبیعی بوده و پس از گذشت دو الی سه روز از بین خواهد رفت و جای نگرانی نخواهد بود.
طول درمان نیز برای ارتودنسی بین 2 الی 3 سال خواهد بود که با توجه به شرایط هر فردی طول درمان نیز متغیر می باشد و نمیتوان زمان مشخصی را برای آن معین کرد.

مراقبت از دندان ها برای ارتودنسی دندان

عدم رعایت بهداشت در دندان ها سبب ایجاد پلاک بر دندان ها و سپس پوسیدگی دندان ها میگردد پس همانطور که قید شد افراد باید مصرف مسواک و استفاده از نخ دندان را به صورت مرتب انجام دهند و بلافاصله پس از خوردن غذا دهان خود را با آب آبکشی نمایند همچنین متخصص ممکن است به شما خمیر دندان هایی با فلوراید بالا تجویز نماید که بهتر است به مصرف آن ها بپردازید.

شما عزیزان میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و برآورد هزینه ارتودنسی با شماره های 02188629607 و 02188629613 تماس حاصل فرمایید تا مشاورین ما به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی کنند.