بیماری های لثه

بیماریهای لثه

لثه ها و شیمی درمانی

شیمی درمانی می تواند تعدادی از عوارض جانبی ناخوشایند ، از جمله لثه دردناک ، متورم، و خونریزی به همراه داشته باشد. بسیاری از مردم تحت درمان سرطان دهان ، زخم های دردناک و زخم لثه در سراسر دهان آنها شایع است.

لثه ها و محصولات توتون و تنباکو

مصرف دخانیات و توتون و تنباکو برای لثه ها بسیار مخرب است و افراد سیگاری به مراتب بیشتر احتمال ابتلا به بیماری های لثه را دارند که ممکن است که خود کسانی که از توتون و تنباکو استفاده می کنند علایمی از بیماری های لثه را مانند خونریزی .و درد و حساسیت را در دهان خود درک کرده باشند.

لثه ها و هورمون ها

برخی از زنان در دوران قاعدگی، یائسگی، و بارداری و بلوغ نیز مشکلات لثه دارند. با افزایش هورمون در دوران بلوغ جریان خون به لثه افزایشش می یابد که این باعث حساس شدن لثه ها و متورم شدن آنها می شود. در خانم هایی که التهاب کمی در لثه دارند ولی در قبل از شروع هر قاعدگی لثه های آنها دردناک تر و قرمز تر حتی خونریزی در لثه ها نیز دارند که با شروع قاعدگی این درد ها و خونیریزی های لثه به پابان می رسد. التهاب لثه در زمان بارداری معمولا در ماه دوم یا سوم آغاز می شود و تا ماه هشتم نیز ادامه دارد که با درد و تورم و خونریزی لثه همراه است. اصتفاده از داروهای ضد بارداری نیز چنین رخدادی را برای لثه ها رقم می زنند همچنین در زنانی که یتئسگی در آنها شروع شده نیز با خشک شدن زیاد دهان امکان افزایش خونریزی در دهان آنها افزایش می یابد.

هشت نکته برای جلوگیری از درد، تورم، و خونریزی لثه

۱- مسواک زدن دندان حداقل دو بار در هر روز. مطمئن شوید که روش مسواک زدن شما مناسب است. اگر شما مطمئن نیستید که چه باید بکنید، از دندانپزشک خود یا متخصص بهداشت دندان بپرسید.۲- نخ دندان، یکی از مهمترین کارها برای جلوگیری از دچار مشکل شدن نخ دندان کشیدن است که وقت زیادب از شما نمی گیرد.۳- شستشوی روزانه دهان با دهان شویه ها برای ازبین بردت باکتری ها و ضدعفونی کردن دهان ۴- استفاده از غذاه ا و نوشیدنی های عادی و متعارف همچنین استفاده از غذاهای حاوی کلیبم و ویتامبن سی که برای لثه های شما بسیار مفید است.۵- نوشیدن زیاد آب. نوشیدن آب بعد از غذا به شما کمک می کند که باقی مانده غذا در دهان از دهان شسته شود و از رشد باکتری ها جلوگیری کند. ۶- اجتناب از کشیدن توتون و سیگار ۷- در مورد غذها و خوراکی های بسیار سرد و یا گرم مواظب باشید ۸- استرس نداشته باشید و همواره آسوده خاطر باشید که این کار تورم و آماس ها را در کل بدن کاهش خواهد داد که لثه ها نبز از این مورد مستثنا نیستند.

دندانپزشکی