جراحی دندان عقل نهفته با لیزر چگونه است ؟

جراحی دندان عقل نهفته با لیزر

یکی از مسائلی که هر فردی در طول دوران زندگی خود به آن دچار میشود ، بروز دندان عقل می باشد که رشد طبیعی یکی از دندان های ما می باشد که نسبت به سایر دندان ها دیر تر رشد کرده و آخرین دندان رشد کرده برای ما به شمار خواهد رفت و از ۱۷ الی ۲۱ سالگی رشد خواهد کرد .
اما نکته ایی که وجود دارد این است که برخی از افراد رشد دندان های عقل به بیرون لثه را ندارند و دندان عقل آن ها به صورت نهفته رشد میکند ، حال در این صفحه به جراحی دندان عقل نهفته میپردازیم .

جراحی دندان عقل نهفته

افرادی که دندان های عقل رشد نهفته دارند آسیب های بیشتری را به دندان ها وارد میکنند .
فک به علت رشد دیگر دندان ها جا را برای رشد دندان عقل از دست داده و امکان رشد به آن را نمیدهد دندان عقل هم در این شرایط به صورت نهفته رشد کرده و فشار به دندان های دیگر را وارد می کند که این فشار منجر به کج شدن دندان ها و نامرتبی آنها میگردد که ظاهر دندان و فرد را تحت تاثیر خود قرار داده و اعتماد به نفس آن ها را نیز به خود درگیر میکند .

متاستفانه وجود و رشد دندان عقل نهفته گاها عفونت را به همراه دارد که منجر به آسیب به استخوان فک و آسیب به دندان های دیگر میشود که آسیب های جبران ناپذیری را به خود اختصاص می دهد همچنین درد های شدید خود دندان عقل و دندان های دیگر نیز از آسیب های دندان عقل نهفته خواهد بود که تنها با کشیدن دندان میتوان مشکل را برای عزیزان حل نمود ، که یک راه حل عالی مدرن برای رفع این مشکلات استفاده از روش جراحی دندان عقل نهفته با لیزر می باشد ، که به اتفاق هم به نحوه درمان و شرایط آن خواهیم پرداخت .

جراحی دندان عقل نهفته با لیزر چگونه است ؟

برای استفاده از دندانپزشکی بدون درد ابتدا متخصص مانند استفاده از روش رایج و قدیمی به معاینه وضعیت دندانی فرد میپرازد ، که این کار را هم به صورت عینی و هم به واسطه عکس رادیولوژی انجام می دهد تا از نحوه قرار گرفتن دندان ، شرایط دندان های مجاور ، کج بودن یا راست بودن آن ، ریشه دار بودن یا نبودن آن و . . مطلع گردد و بر حسب آن شرایط ، نحوه درمان را برسی کرده و برنامه ریزی نماید و بعد از آن درمان را برای فرد آغاز میکند .
در این درمان توسط دندانپزشک و متخصص این حرفه ، نیازی به استفاده از دستگاهای خشن مانند دلیر در روش های گذشته نیست و دیگر مراجعین دردی را متحمل نشده و ترسی را از دستگاهای خشن احساس نخواهند کرد .

انجام جراحی دندان عقل نهفته با لیزر چگونه است ؟

برای استفاده از دندانپزشکی با لیزر متخصص از چاقو و ابزار تیز برای برش لثه استفاده نخواهد کرد ، چرا که به واسطه ی اشعه ی لیزر لثه را برای درمان کنار میزند و به دندان دسترسی پیدا میکند و سپس اگر دندان شرایط سختی داشت از طریق لیزر آن را نصف کرده و سپس با لوازم استریل آن را از محل جدا میکند و انتهای درمان را نیز به واسطه ی لیزر انجام داده و لثه را بر محل جوش می دهد .

جراحی دندان عقل نهفته با لیزر

فواید جراحی دندان عقل نهفته با لیزر

از نکات بارز و مورد اهمیت این روش برای افراد درد نداشتن این روش می باشد ، لیزر به خودی خود دردی را به همراه ندارد و سوزش ناشی از پرتاپ اشعه ی آن بر محل نیز به واسطه مایع مخصوصی که قبل از اجرا بر محل زده میشود کنترل میگردد و هیچ دردی را برای فرد به همراه ندارد ، پس از اجرا نیز درد ناشی از این روش از روش های دیگر کمتر بوده و درد را میتوان به واسطه مسکن های تجویز شده پزشک کنترل کرد .
از موارد دیگر که در این روش وجود داشته و آن را منحصر به فرد ساخته است ، زودتر انجام گرفتن درمان آن بوده که جراحی در آن زودتر انجام میگیرد و دوره نقاهت نیز در آن سریعتر می باشد و به اصطلاح لثه زودتر جوش میخورد و در حین جراحی و پس از آن خونریزی و جراحت را به خود راه نداده است .

مراقبت پس از جراحی دندان عقل نهفته با لیزر

اما باید توجه داشت که کشیدن دندان عقل بدون درد نیز پس از اجرا نیاز به مراقبت داشته و توسط متخصص مراقبت های لازم برای افراد تجویز خواهد شد ، که رعایت مراقبت در ۲۴ ساعت اول پس از اجرا برای این روش بسیار مهم می باشد و ممکن از شاهد خونریزی در این زمان باشد که میتوان با قرار دادن گاز استریل آن را کنترل کنند و مسکن های تجویزی را در زمان مشخص شده میل نمایند .

خوردن غذا در چند روز اول باید طبق نظر پزشک باشد ، باید از غذاهای نرم استفاده کرد ، از مصرف غذاهای داغ پرهیز کرد و جایگزین آن غذاهای سرد را برای میل کردن داشت و از مصرف مایعات با نی به جد پرهیز کرد .