دندان درد و سلامت دندان

رفع دندان درد در فمانیه

دندان درد و سلامت دندان

دندان درد، دردی در اطراف دندان است که ممکن به واسطه مورادی مانند پوسیدگی دندان، چرک کردن دندان ها، شکستن و یا ترک بردشتن دندان ها، جویدن آدامس یا چیزهای سفت و همچنین عفونت های لثه این دردها ایجاد می شود. نشانه های دندان درد شامل درد دندان به شکل ثابت یا به شکل منقطع است که ممکن است درد با اعمال فشار بر دندان ها نیز تشدید و یا آغاز شود. از نشانه های دیگر دندان درد می توان به سردرد، تب و ورم اطراف دندان اشاره کرد.

چه موقع ما باید به دندانپزشک برای درد دندان مراجعه کنیم؟

شما باید دندان پزشک خود را هرچه زودتر ملاقات کنید زمانیکه: ۱- شما بیشتر از ۱ یا ۲ روز دندان درد دارید، ۲- دندان درد شما با درد شدیدی همراه است، ۳- شما تب دارید یا گوش درد و یا زمانی که دهانتان را باز می کنید دردتان شروع می شود.
شما باید توجه کنید که تشخیص و درمان سریع و مناسبی را برای جلوگیری از درد و عفونت های دندان خود داشته باشید که این عفونت ها به دیگر جاهای صورت شما مانند استخوان های صورت و حتی جریان خون سرایت نکند.

وقتی ما برای دندان درد به دندان پزشک مراجعه می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

برای درمان دندادن درد شما، دندان پزشک شما ابتدا شوابق پزشکی شما را جویا می شود و سپس تست های فیزیکی را اعمال می کند. دندان پزشک حتما از شما این سوالات را خ واهد پرسید: درد چه زمانی آغاز شد؟، منشا درد در کدام قسمت دهان شماست؟ مقدار درد شما چقدر است؟ آیا این برای شما قابل تحمل است؟ چه چیزی باعث می شه که مقدار درد بدتر بشود؟ و چه چیزی درد اون را تسکین می‌دهد؟. دندان پزشک حتما دندان ها، لثه، آرواره، زبان، گلو، سینوس، گوش ها، دماغ و گردن شما را معاینه می‌کند. حتی ممکن است دندان پزشک برای تشخیص دقیق عامل و مکان درد از دندان های شما عکس x ray بگیرد.

درمان های موجود برای دندان درد چیست؟

درمان ها موجود برای دندان درد به عامل درد بستگی دارد. اگر دندان درد به خاطر کرم خوردگی (حفره) باشد دندان پزشک حتما یا دندان را می کشد و یا داخل آن را پر می کند. اگه عفونت به قسمت های ریشه دندان رسیده باشد باید دندان پزشک عصب های دندان را درمان بکند. باکتری هایی که به این قسمت راه پیدا کرده اند باعث چنین مشکلات و دردهایی می شوند. اگر دهان شما ورم کرده باشد یا تب داشته باشید ممکن است که دندان پزشک برای رفع آنها آنتی بیوتیک هایی تجویز کند. گاهی اوقات نیز برای درمان دندان دردهای همراه با ورم از لیزر سرد و فتوتراپی به همراه سایر درمان های دیگر استفاده می شود.

چطوری می توانیم از دندان درد جلوگیری کنیم؟

از آنجایی که منشاء بیشتر دندان درد ها خرابی و پوسیدگی دندان هاست پس حفظ سلامت دندان ها و دهان یک از عوامل مهم در کنترل و جلوگیری از این دردهاست. که از اقدامات مهم در حفظ سلامت دهان و دندان، مسواک زدن به شکل مداوم و مرتب، استفاده از نخ دندان یک بار در روز، شستن دهان با دهان شویه ها حداقل یک بار در روز و همچنین مراجعه به دکتر دندان پزشک برای معایته دندان های شما و پاک کردن آنها است. و علاوه بر موارد ذکر شده رعایت مصرف مواد قندی نیز بسیار مهم است.

دندانپزشکی