عوامل بیماری زبان سیاه مودار چیست؟

لیکن پلان دهانی یک بیماری التهابی مزمن است که در مخاط دهان دیده می شود. علت بیماری مشخص نیست ولی معلوم شده که سیستم ایمنی مسئول ایجاد این ضایعات است . برخی بیماری ها باعث تشدید این ضایعات می شوند از جمله : هپاتیت و برخی از بیماری های کبدی ، مواد آلرژی زا مانند برخی داروها ، مواد دندانپزشکی ، داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی مانند بروفن و ناپروکسن ، و برخی داروهایی که برای کاهش فشار خون (بتابلوکرها و مهارکننده های ACE ) یا التهاب مفاصل ( داروهای ضدمالاریا) مصرف می شوند. این بیماری به اشکال مختلف خود را نشان می دهد ولی از همه شایع تر شکل مشبک یا رتیکولر است. این شکل از بیماری بدون علامت بوده و ضایعات آن معمولاً در مخاط سطح داخلی گونه دیده شده ، و دوطرفه و قرینه اند، البته درسایر قسمت های دهان مانند زبان ، یا لثه هم ممکن است رخ دهند. رعایت بهداشت دهان و نکشیدن دخانیات و نخوردن و کم خوردن غذاهایی که باعث تحریک این بیماری می شود نیز در مبتلا نشدن به این بیماری کمک می کند.

چه چیزی باعث ایجاد زبان قرمز و ظاهری توت فرنگی مانند در زبان می شود ؟

عوامل متعدد است که می تواند باعث تغییر رنگ زبان از حالت عادی صورتی مانند به رنگ قرمز دراید. در بعضی موارد ممکت است که زبان ظاهری مانند توت فرنگی به خود بگیرد حتی نیز ورم هم داشته باشد که از عوامل این حالت می توان به :

• کمبود ویتامین مانند کمبود اسید فولیک و ویتامین B-12 که باعث ظاهر مایل به قرمز در زبان می شود نام برد.
    • بیماری زبان جغرافیایی : زبان جغرافیایی بیماری دهانی بی ‌ضرری (خوش‌ خیم) است که به زبان، شکلی نقشه‌ مانند، یا به عبارتی جغرافیایی می ‌دهد. اگر چه دیدن زبان جغرافیایی ممکن است نگران ‌کننده باشد، یا مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند، اما هیچ مشکلی را برای سلامت شخص به وجود نخواهد آورد و با هیچ عفونت و سرطانی همراه نیست. زبان جغرافیایی معمولا بدون درد است، اما گاهی می‌ تواند باعث ناراحتی زبان یا حساسیت به مواد خاصی گردد. این شکل‌ های جغرافیایی، اغلب در یک منطقه ی زبان بهبود می ‌یابند و به ناحیه ‌ای دیگر می ‌روند. از انجایی که این بیماری بی ضرر است بهتر است که به دکتر مراجعه شود و بعد از اینکه توسط دکتر صحت ابتلا به به این بیماری تایید شد دیگر درمان خاصی ندارد و خودبه خود رفع می شود اما اگر برای خود شما ناراحت کننده بود با استفاده از داروهای موضعی می توان التهاب آن را کم و یا از بین برد.
    • تب مخملک. کسانی که این نوع بیماری عفونی را دارند زبانشان نیز به رنگ قرمز مانند توت فرنگی تغییر رنگ پیدا می کند و باید آگاه باشید که اگر تب شما بیشتر شد و یا اینکه زبان شما قرمز تر شد حتما به ملاقات دکتر بروید. در مان به وسیله آنتی بیوتیک ها در این بیماری لازم است.
    • سندرم کاوازاکی . این بیماری، معمولا در کودکان زیر سن ۵ دیده می شود، بر رگ های خونی در بدن تاثیر می گذارد و می تواند باعث زبان توت فرنگی نیز شود. در طی فاز شدید بیماری ، کودکان اغلب تب بسیار بالا دارند و همچنین ممکن است قرمزی و تورم در دست ها و پاها آنها نیز مشاهده شود.

دندانپزشکی