قبل از کشیدن دندان عقل و یا جراحی دندان عقل مطلب زیر را بخوانید

کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل یک روش جراحی برای حذف یک یا چند دندان عقل است-چهار دندان بالغ دائمی که در گوشه‌های دهانتان در بالا و پایین قرار دارند. اگر دندان عقل جا برای رشد نداشته باشد(دندان عقل تحت فشار)، باعث درد، عفونت و سایر مشکلات دندانی می‌شود و احتمالأ لازم است که آن را بکشید. کشیدن دندان عقل ممکن است توسط دندانپزشک انجام شود. برخی دندانپزشکان توصیه می‌کنند حتی اگر دندان عقل باعث بروز آسیب نمی‌شود آن را به عنوان اقدام پیشگیرانه از بروز مشکلات بالقوه‌ی آینده بکشند.

کشیدن دندان عقل

دلیل کشیدن دندان عقل و یا جراحی دندان عقل چیست؟

دندان عقل آخرین دندان شماست که از طریق لثه خارج یا جوانه می‌زند. گاهی اوقات دندان عقل گیر میافتد یا به زیر سطح لثه‌ی شما می‌چسبد و در زاویه‌ای غیر عادی رسد می‌کند و احتمالأ باعث ایجاد عوارض می‌شود.

دندان عقل یا دندان آسیاب سوم، آخرین دندان دائمی است که در دهان ظاهر می‌شود. این دندان‌ها معمولأ بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی ظاهر می‌شوند. در برخی افراد هرگز دندان عقل رشد نمی‌کند و برای برخی دندان‌های عقل عادی، مانند سایر دندان‌ها رشد می‌کند و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، در بسیاری از افراد دندان عقل رشد می‌کند، دندان‌هایی که فضای کافی برای جوانه زدن یا رشد طبیعی ندارند، ممکن است دندان‌های عقل تحت فشار فقط مقداری جوانه زنند یا نه.

ممکن است یک دندان عقل تحت فشار:

. با زاویه به سمت دندان بعدی رشد کند(آسیاب دوم)

. با زاویه به سمت عقب دهان رشد کند

. با زاویه‌ی راست به سمت دندان‌های دیگر رشد کند اگر دندان عقل در استخوان فک  رشد کرده باشد

. مثل دندان‌های دیگر به بالا و پایین رشد کند اما در استخوان فک گیر باشد

اگر دندان عقل باعث بروز مشکلات زیر شود شاید مجبور باشید آن را بکشید:

. درد

. عفونت

. آسیب دندان مجاور

. رشد کیست اطراف دندان عقل

. آسیب به استخوان اطراف

. عوارض ارتودنسی برای صاف کردن دندان‌های دیگر

جلوگیری از مشکلات دندانی آینده

متخصصان دندانپزشکی ، با کشیدن دندان‌های عقلی که باعث بروز مشکل نمی‌شوند مخالف هستند(بدون عوارض بیماری).

در اینجا دلایل منطقی درمان پیشگیرانه آمده است:

. پیش‌بینی مشکلات آینده‌ی دندان‌های عقل تحت فشار مشکل است.

. دندان‌های عقل بدون نشانه می‌توانند بیماری را مهار کنند.

. داشتن دندان عقل باعث آسیب به لثه و حفره‌های دندان می‌شود.

. کشیدن دندان‌ عقل تحت فشار مشکلات بالقوه را کاهش می‌دهد.

. عوارض جدی در بزرگسالان جوان به ندرت اتفاق می‌افتد.

. بزرگسالان مسن‌تر ممکن است دچار مشکل جراحی و عوارض بعد از آن شوند.

متخصصان دیگر معتقد هستند شواهد کافی برای نشان دادن اینکه دندان‌های عقل که برای جوانان ایجاد مشکل نمی‌کنند در آینده مشکل ساز می‌شوند، وجود ندارد.

عوارض دندان عقل چیست؟

کشیدن دندان‌ عقل باعث بروز مشکلات طولانی مدت نمی‌شوند و مشکلات احتمالی عبارتند از :

. خشکی حفره یا نمایان شدن استخوان هنگامی که لخته خون بعد از جراحی برداشته و تا زمان بهبودی باعث درد می‌شود.

. عفونت در حفره که از باکتری‌ها یا ذرات غذای گیر کرده حاصل می‌شود.

. آسیب به سینوس در نزدیکی دندان عقل بالا

. آسیب به اعصاب که موجب احساس تغییر در لب پایین، زبان یا چانه می‌شود.

سوالات رایج در مورد جراحی دندان عقل که باید از دندانپزشک خود بپرسید

. چند دندان عقل باید حذف شود؟

. نیاز به بی‌حسی موضعی(که دهان را بی‌حس می‌کند) یا بیهوشی کامل(باعث می‌شود از روند کار بی‌اطلاع باشید) می‌باشد؟

. انتظار می‌رود چقدر عمل پیچیده باشد؟

. چقدر طول می‌کشد تا عمل تمام شود؟

. آیا دندان‌های عقل تحت فشار به دیگر دندان‌ها آسیب میرساند؟

. آیا احتمال آسیب عصبی وجود دارد؟

. چه درمان‌های دیگری ممکن است در نوبت بعدی لازم باشد؟

. چه مدت طول می‌کشد تا بطور کامل التیام پیدا کند و به حالت عادی برگردد؟

. آیا نیاز به کسی دارم که رانندگی کند و بعد از جراحی من را به خانه ببرد؟

. چه ساعتی باید به کلینیک برسم؟

. آیا باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کنم؟ اگر بله، این کار را از کی شروع کنم؟

. آیا قبل از جراحی می‌توانم از نسخه استفاده کنم؟ اگر بله، چقدر قبل از جراحی؟

. آیا قبل از جراحی باید از داروی خاصی پرهیز کنم؟

جراحی دندان عقل

نحوه کشیدن دندان عقل یا جراحی دندان عقل

پزشک یا جراح معالج شما می‌تواند از سه طریق شما را بیهوش کند که بستگی به پیچیدگی احتمالی جراحی دارد. گزینه‌های شما عبارتند از:

بی حسی موضعی

پزشک یا جراح شما با یک یا چند تزریق در نزدیکی محل جراحی بیهوشی را بکار می‌برد. قبل از تزریق پزشک با یک ماده لثه‌ی شما را بی‌حس می‌کند. شما در طی عمل بیدار هستید و اگر چه فشار و حرکات را می‌فهمید اما نباید درد را حس کنید.

بیهوشی تسکینی

پزشک این بیهوشی را از طریق خط وریدی در بازو به شما می‌رساند. این نوع بیهوشی هوشیاری شما را سرکوب می‌کند و شما دردی احساس نمی‌کنید. شما همچنین بی‌حسی موضعی را در لثه‌ی خود دریافت خواهید کرد.

بیهوشی عمومی

در شرایط خاص ممکن است که از بیهوشی عمومی برای شما استفاده شود. برای این کار دارو را از طریق بینی دریافت می‌کنید. این بیهوشی باعث از بین رفتن آگاهی شما می‌شود و هیچ دردی را احساس نمی‌کنید. در این مدت تیم جراحی تنفس، دما و فشار خون و جریان و … را تحت نظر دارند.

در طی جراحی دندان عقل پزشک یا جراح:

. برشی در لثه به منظور نمایان شدن دندان و استخوان ایجاد می‌کنند.

. استخوانی را که مانع دسترسی به دندان باشد را حذف می‌کنند.

. اگر با تکه کردن دندان خروج آن راحت‌تر شود این کار را انجام می‌دهند.

. دندان را برمی‌دارند.

. محل دندان برداشته شده را از آلودگی مانند خرده دندان یا استخوان پاک می‌کنند.

. زخم را برای بهبود بهتر می‌بندند(که همیشه ضروری نیست).

. برای کنترل خونریزی و کمک به لخته شدن خون روی آن را با گاز می‌پوشانند.

بعد از عمل اگر بیهوشی تسکینی یا عمومی باشد به اتاق ریکاوری می‌روید ولی اگر بی‌حسی موضعی باشد مدت ریکاوری کم است و روی همان صندلی می‌مانید.

هنگامی که به بهبودی بعد از عمل رسیدید، در موارد زیر از پزشک خود پیروی کنید:

فعالیت

بعد از عمل جراحی در همان روز استراحت کنید و از فردای آن روز به فعالیت عادی بپردازید اما تا یک هفته از فعالیت‌های سنگین که موجب لخته شدن خود در حفره می‌شود خود داری کنید.

نوشیدنی‌ها

بعد از جراحی آب زیاد بخورید. در ۲۴ ساعت اول از نوشیدن الکل، کافئین، نوشیدنیهای گازدار و نوشیدنیهای داغ خودداری کنید. تا یک هفته برای نوشیدن از نی استفاده کنید زیرا مکیدن مانع از لخته شدن خون می‌شود.

غذا

برای ۲۴ ساعت اول از غذاهای نرم مانند ماست یا پوره استفاده کنید. خوردن غذاهای نیمه نرم را از وقتی که توانستید آن را نگه دارید شروع کنید. از خوردن غذاهای سفت، جویدن و غذاهای گرم و تند که ممکن است در حفره گیر کند و زخم را تحریک کند پرهیز کنید.

مدیریت درد

ممکن است لازم باشد از مسکن تجویز شده توسط پزشک یا جراح برای جلوگیری از درد استفاده کنید(مانند استامینوفن، تایلنول یا موارد دیگر). گذاشتن یک بسته‌ی یخ در محل درد نیز مؤثر است.

خونریزی

مقداری خونریزی ممکن است در روز اول پس از برداشتن دندان اتفاق بیافتد. سعی کنید از خوردن زیاد پرهیز کنید تا برداشتن لخته خون راحت باشد. تکه‌ای گاز را طبق دستور پزشک بر محل جراحی قرار دهید.

تورم و کبودی

تورم و کبودی گونه‌ی شما بعد از دو تا سه روز برطرف می‌شود. از یک بسته یخ طبق راهنمایی پزشک یا جراح خود استفاده کنید.

تمیز کردن دهان

در ۲۴ ساعت اول دندان‌های خود را مسواک نزنید، دهان خود را بشویید، تف کنید یا از دهان شویه استفاده کنید. بعد از این زمان به مدت یک هفته، هر دو ساعت و بعد از غذا دهان خود را با آب نمک گرم بشویید. برای این کار از ۱/۲ قاشق چای خوری نمک و ۲۳۷ میلی‌لیتر آب استفاده کنید. بعد از ۲۴ ساعت اول مسواک زدن را آغاز کنید اما به نرمی، بخصوص در محل جراحی به منظور جلوگیری از باز شدن بخیه.

استفاده از دخانیات

اگر سیگار می‌کشید در صورت امکان تا ۲۴ ساعت این کار را نکنید. اگر تنباکو را می‌جوید حداقل برای یک هفته این کار را نکنید. استفاده از مشتقات تنباکو ممکن است باعث تأخیر در بهبودی و تشدید افزایش عوارض شود.

بخیه

ممکن است بخیه داشته باشید یا نه، اگر بخیه دارید به منظور کشیدن آنها یک وقت از پزشک بگیرید.

گروه دندانپزشکی فرایش این افتخار را دارد که با استفاده از دندانپزشکی با لیزر توانسته درد، عوارض، خونریزی در کشیدن دندان عقل و یا جراحی دندان عقل را به حداقل رسانده و همچنین با استفاده از جراحی لثه که توسط جراح لثه انجام می شود کیفیت در خدمات دندانپزشکی جنرال را بیش از پیش بالا ببرذ. شما عزیزان می توانید جهت ویزیت رایگان و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد کشیدن دندان عقل با شماره های ۰۲۱۸۸۶۲۹۶۰۷ و ۰۲۱۸۸۶۲۹۶۱۳ تماس حاصل فرمایید

عوارض کشیدن دندان عقل

تورمی که بعد از دو تا سه روز بدتر می‌شود

تب

درد شدیدی که با داروهای تجویز شده آرام نمی‌شود

طعم بد دهان که با شست و شو با آب نمک از بین نرود

ترشح یا چرک در محل جراحی

خون در ترشحات بینی

بی‌خوصلگی یا خستگی مداوم

نتایج

احتمالأ پس از جراحی در صورت وجود موارد زیر نیاز به پیگیری ندارید

. نیاز به کشیدن بخیه ندارید.

. هیچ عارضه‌ای در طی مراحل ایجاد نشده باشد.

. مشکلاتی همچون درد، تورم، بی‌حسی یا خونریزی و یا عوارض نشان‌دهنده‌ی احتمال عفونت، آسیب عصبی یا سایر مشکلات دیده نشود.