فواید بی نظیر مسواک زدن

بلچینگ درشرق تهران

فواید بی نظیر مسواک زدن

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد، افرادی که با مسواک زدن مرتب از لثه و دندان‌های خود محافظت می کنند، ممکن است کمتر در معرض خطر احتمال ابتلا به بیماری جنون قرار داشته باشند.

دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا در بررسی‌ها و تحقیقات خود که با بررسي پرونده پزشکي پنج هزار و پانصد فرد مسن در دوره اي هجده ساله صورت گرفت دریافتند: افرادی که کمتر از یک بار در روز مسواک می زنند در مقایسه با آنهایی که مرتبا و روزانه بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنند، ۶۵ درصد بیشتر در معرض خطر احتمال ابتلا به بیماری جنون قرار دارند. پژوهشگران نتیجه گرفتند سلامت دندان با کاهش خطر احتمال ابتلا به جنون ارتباط دارد .

پژوهشگران در اين تحقيقات پرونده پزشکي پنج هزار و چهارصد و شصت و هشت نفر از ساکنان خانه هاي سالمندان کاليفرنيا را با ميانگين سني هشتاد و يک سال، در سالهاي هزار و نهصد و نود و دو تا دو هزار و ده مورد بررسي قرار دادند.

التهاب لثه‌ای بوجود آمده بر اثر باکتری‌های مرتبط با بیماری لثه، عامل بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت است.

همچنین تحقیقات به دست آمده حاکی از این است افراد مبتلا به آلزایمر که باکتری‌های عامل بیماری‌های لثه‌ای موجود در مغزشان بیشتر از افراد سالم است از بیماری جنون بیشتر رنج می‌برند. این باکتری‌ها باعث التهاب و آسیب‌های مغزی می شوند.

محققان نتایج این مطالعات را بین ۵۴۶۸ نفر از اعضای انجمن سالمندان کالیفرنیا بدست آورده‌اند.

آناليا پاگيني هيل سرپرست محققان در اين خصوص گفت طبق تحقيقات پيشين، التهاب ناشي از باکتريهاي مرتبط با بيماريهاي لثه در ابتلا به بيماريهايي همچون بيماريهاي قلبي، سکته مغزي و ديابت تاثيرگذار است.

وي افزود برخي تحقيقات نيز نشان دادند باکتريهاي مرتبط با بيماريهاي لثه در مغز افراد مبتلا به آلزايمر شايع ترين بيماري مرتبط با زوال عقل بيشتر از افراد عادي وجود دارد.

وي در ادامه تصريح کرد پژوهشگران بر اين باورند که باکتريهاي بيماريهاي لثه پس از راه يافتن به مغز سبب التهاب مي شوند و به مغز آسيب مي رسانند.

از شروع تحقیقات تا پایان آن، از هر ۷۸ زن که کمتر از یک بار در روز مسواک می‌زدند ۲۱ نفر به بیماری جنون مبتلا شدند و این درحالی است که از هر ۶ مردی که به طور نامرتب مسواک می‌زنند یک نفر به بیماری جنون مبتلا می‌شود.

منبع: دندانپزشکی فرایش