دوبار مسواک زدن در روز از بیمار ریوی جلوگیری می کند

روش مسواک زدن

دوبار مسواک زدن در روز از بیمار ریوی جلوگیری می کند

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشكده پزشكي دانشگاه ييل در ایالات متحد آمریکا می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان داده است که شستن دندان به ویژه قبل از خواب مانع از بروز بیماریهای ریوی می شود. آنان نتیجه گرفتند که رعايت بهداشت دندان‌ها در كاهش خطر بروز ذات‌الريه نيز موثر است .

این محققین می گویند تغييرات در باكتري‌هاي دهاني احتمال رشد و تشديد التهابات ريوي را بويژه در بيماراني كه در بيمارستان بستري هستند، افزايش مي‌دهد.

آنها دريافتند بيماراني كه به ذات الريه مبتلا مي‌شوند تغيير فاحشي را در تركيبات باكتريايي موجود در دهانشان تجربه مي‌كنند.

دكتر ساميت جوشي دراين‌باره گفت: يافته‌هاي ما به بهبود روش‌هاي پيشگيري از ذات‌الريه در آينده با مراقبت از باكتري‌هاي مفيدي كه در محيط دهان زندگي مي‌كنند، كمك خواهد كرد.

هرچند انجام مطالعات بيشتر در اين زمينه مورد نياز است، اما اين اولين باري نيست كه رابطه بين بهداشت نامطلوب دهان و دندان و افزايش خطر بروز بيماري‌هاي تنفسي مشاهده مي‌شود.

ذات‌الريه عفونتي است كه منجر به التهاب و پرشدن فضاهاي داخل ريه و مجاري هوايي كوچك از مايع مي‌شود.

تاکنون تحقیقات علمی مختلفی تاثیرات بهداشت دهان و دندان را در سلامت بدن به اثبات رسانده بودند اما اکنون گروهی از دانشمندان مدرسه پزشکی دانشگاه ییل دریافتند که حفظ سلامت دهان می تواند از بیماریهایی که به دستگاه تنفسی حمله می کنند به ویژه ذات الریه جلوگیری کند.

به گفته این محققان مسواک زدن صحیح دندانها مانع عفونت حفره دهان می شود و با جلوگیری از تکثیر باکتریها در داخل دهان از توسعه بیماریهای ریوی التهابی پیشگیری می کند.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج ۳۷ بیمار بستری شده در بیمارستان این دانشگاه را به مدت بیش از یکماه رصد کردند.

این مشاهدات نشان داد تمام کسانی که به ذات الریه مبتلا شدند یک تغییر قابل ملاحظه از ترکیبات باکتریایی را در دهان به ثبت رسانده بودند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: “این نتایج می توانند روش پیشگیری از ذات الریه را در آینده بهتر کند و با این کار بتوان باکتریهای خوبی که حضور آنها در دهان مثبت است را حفظ کنیم.”

این پژوهشگران افزودند: “در طول ماههای زمستان همه ما به دلیل کاهش دما در معرض سرماخوردگی، سرفه و ویروس‌ها قرار داریم. اما مردم به ویژه افراد نفوذپذیر باید به خاطر بسپارند که در این دوره سال حفظ سلامت حفره دهان می تواند واقعاً به پیشگیری از این بیماریها کمک کند.”

به گفته این دانشمندان، کافی است که به مدت دو دقیقه و دو بار در روز دندانها را با دقت مسواک زد و برای حفظ بهداشت فواصل میان دندانها حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کرد. همچنین مصرف غذاها و نوشیدینهای شیرین را کاهش داد.

منبع: دندانپزشکی فرایش