ممکن است بيماری های لثه با ابتلا به اختلالات ادراکی ارتباط داشته باشد

تهیه ی دندان مصنوعی در مرکز تهران

ممکن است بيماری های لثه با ابتلا به اختلالات ادراکی ارتباط داشته باشد

پژوهشگران می گویند با انجام مطالعه اي متوجه شده اند که بيماري لثه مي تواند نشانه افزايش خطر ابتلا به اختلالات ادراکي مرتبط با بيماري آلزايمر باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از يونايتدپرس ، در اين پژوهش دکتر “آنجلا کامر” از دانشگاه “نيويورک” و همکارانش يک بانک اطلاعاتي ۲۰ ساله را که از يک رابطه علت و معلولي ميان بيماري لثه يا التهاب لثه و ابتلا به آلزايمر حمايت مي کرد، مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.
کامر در بيانيه اي اعلام کرد: اين مطالعه نشان مي دهد افرادي که از لحاظ شناختي وضعيت عادي دارند و به تورم لثه مبتلا هستند در مقايسه با افرادي که از لحاظ ادراکي در دکتر وضعيت عادي بسر مي برند و بيماري لثه ندارند در معرض خطر بيشتر کاهش عملکرد ادراکي قرار دارند.
تیم دکتر کامر در اين مطالعه با استفاده از آزمايش استاندارد ضريب هوشي افراد بزرگسال، عملکرد ادراکي را در سنين ۵۰ و ۷۰ سالگي با هم مقايسه کردند.
محققان در اين مطالعه التهاب لثه و عملکرد ادراکي ۱۵۲ مرد و زن دانمارکي را در يک دوره ۲۰ ساله بررسي کردند در پايان اين دوره تمام افراد شرکت کننده ۷۰ ساله بودند.
اين مطالعه نشان داد که التهاب لثه در ۷۰ سالگي با پايين تر بودن امتيازات اين آزمايش در ۷۰ سالگي، ارتباط زيادي داشت.
در آزمايش استاندارد ضريب هوشي بزرگسالان ديده شد، افراد مبتلا به التهاب لثه ۹ برابر بيشتر از افرادي که التهاب لثه نداشتند يا کمي تورم لثه داشتند، در رده پايين تري قرار گرفتند.
اين يافته ها در نشست سالانه “انجمن بين المللي تحقيقات دنداني ” در بارسلون واقع در اسپانيا ارائه شد.

بیماری التهاب لثه معمولاً ناشی از جرمهای دندان است و خود را بصورت تورم، قرمزی و خونریزی مکرر لثه نشان می‌دهد. بوی بد دهان و احساس مزه ناخوشایند در دهان نیز از دیگر علائم بیماری لثه هستند. بیماری لثه معمولاً بدون درد است.

برای حفظ سلامت دندانها، مسواک کردن پس از هر بار غذا خوردن یا حداقل صبح و شب قبل از خواب، استفاده از نخ دندان حداقل روزی یکبار، پرهیز از مصرف شیرینی‌ها و ترشیها مگر با شستن فوری دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک حداقل سالی یکبار توصیه می‌شوند.
التهاب لثه (Gingivitis) مرحله اولیه بیماری لثه است و درمان ساده ای دارد. علت اصلی ایجاد التهاب لثه پلاک دندانی(لایه نرم، چسبنده و بدون رنگ از باکتری ها که به سطح دندان ها می چسبد) است.

چنانچه پلاک دندانی به طور مرتب با استفاده از مسواک و نخ دندان از روی دندان ها پاک نشود، سمومی(Toxin) تولید می کند که لثه را تحریک کرده و ایجاد التهاب لثه می کند.

در این مرحله اولیه از بیماری لثه، تخریب بافت لثه قابل برگشت است، چرا که استخوان و بافت نگهدارنده اطراف دندان ها تحت تاثیر قرار نگرفته اند. چنانچه التهاب لثه درمان نشود، تبدیل به بیماری پیشرفته لثه(Periodontitis) و آسیب دائمی به دندان ها و فک می شود.

برخی از خدمات دندانپزشکی مدرن ما عبارتند از : داندانپزشکی با لیزر ، دندانپزشکی کودکان ، جراحی لثه ، ایمپلنت  ، ارتودنسی ، کامپوزیت دندان ، بیلیچینگ  ، لامینت ونیر ، دندانپزشکی بدون درد و … بروی لینک های می توانید کلیک کنید و اطلاعات مورد نظر کسب کنید یا می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۲۹۶۰۷ و ۰۲۱۸۸۶۲۹۶۱۳ تماس حاصل کنید تا مشاورین ما به بهترین شکل شما را راهنمایی کنند.