نگاه کلی به بیماری حفره خشک و درمان حفره خشک دندان عقل

نگاه کلی به بیماری حفره خشک

نگاه کلی به بیماری حفره خشک و درمان حفره خشک دندان عقل

به نظر شما کشیدن یکی از دندان هایتان حتما به راحتی صورت نخواهد گرفت و همراه با درد است اما مطمئنا در مورد اینکه اگر دندان را از دهان بیرون آوردید ولی باز درد داشتید بی خبر هستید. اگر دندان شما درد کرد و آن را کشیدید باز از درد آن دندان در عذاب بودید حتما به مشکل حفره خشک یا alveolar osteitis دچار شده اید. تنها ۲ تا ۵ درصد از مردم بعد از کشیدن دندان به مشکل حفره خشک دچار می شود و درد آن بسیار ناراحت کننده است اما خوشبختانه، امروزه مشکل حفره دندان به راحتی قابل درمان است. این حفره محلی است که دندان از آن جا برداشته شده و بعد از برداشته شده دندان، قسمتی که به شکل یک حفره باقی مانده را برای حفاظت از عصب ها و استخوان های محل مورد نظر با لخته های خون پر می شود. اما بعضی مواقع ممکن است که حفره پر شده از لخته خون خالی شده و استخوان ها در معرض غذا ها، باکتری ها، مایعات و هوایی که وارد دهان می شود قرار می گیرد و بعد از عفونت دردها بیشتر می شود.

چه کسانی ممکن است که به حفره خشک دچار شوند؟

کسانی که بیشترین امکان کشیدن دندان از دهانشان وجود دارد که شامل افرادی می شود که: ۱- سیگار می کشند، ۲- کسانی که جراحی دهان بسیار نامناسب و نامطلوبی داشته اند، ۳- کسانی که دندان عقل شان را بیرون کشیده اند، ۴- زخم بزرگ و غیر عادی را در طی کشیدن دندان در دهان داشته باشد، ۵- استفاده از قرص های ضد بارداری، ۶- قبلا سابقه حفره خشک را بعد از کشیدن دندان داشته باشد. شستشو و تف زیادی و یا نوشیدن از طریق یک نی پس از کشیدن دندان خطر ابتلا به حفره خشک را بالا می برد.

علایم حفره خشک دندان چیست؟

شما به محلی که از آن دندان کشیده شده نگاه کنید اگر داخل آن به شکل قرمز یا تیره که رنگ لخته های خون است باشد در این حالت شما به حفره خشک دچار نمی شوید ولی اگر محلی که دندان از بیرون آمده به رنگ سفید است بعد از ۲ روز حتما درد شروع می شود و درد ان بیشتر و بیشتر می شود. از دیگر علایم حفره خشک می توان به بوی بد دهان و طعم بد در دهان اشاره کرد.

درمان حفره خشک دندان به چه شکلی است؟

در این مواقع بیمار باید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ابیوپروفن و آسپرین برای تسکین درد استفاده می کنند ولی اگر درد بیشتر از ان چیزی بود که بتوان با این داروها آن را ساکت کرد دکتر حتما از داروهاب مسکن قوی تر و با بی حس کننده ها برای بی حس کرد منطقه درد استفاده خواهد کرد. در مطب دکتر دندان پزشک، حتما محل مورد نظر کاملا تمیز می شود و باقی مانده ها مواد غذایی و چیزهایی که حفره را پر کرده اند برداشته می شود و با داروهای پانسمان و داروهایی که با عث تسریع درمان حفره می شود استفاده می کنند و بیمار باید هر چند روز یک بار به پزشک برا ی تعویض پانسمان مراجعه کند که بعد از چند روز این درده روز به روز کمتر خواهد شد. ممکن است که دندان پزشک شما برای جلوگیری از عفونت نیز برای شما انتی بیوتیک تجویز کند همچنین برای اینکه شما بتوانید در منزل هم به نحو بهتری از حفره دندان تان مراقبت کنید به شما توصیه می کند که از آب نمک گرم برای شستن دهان و یا دهان شویه های مخصوص استفاده نمایید.

چه کاراهایی برای جلوگیری از حفره خشک دهان می توان انجام داد؟

از آنجایی که کشیدن سیگار یکی از عوامل مهم در ایجاد حفره خشک است بهتر است کسانی که به کشیدن سیگار و یا هر نوع دخانیات دیگری عادت دارند بعد از کشیدن دندان چند روز از این عادت دست بکشند چون با مصرف دخانبات بعد از کشیدن دندان احتمال دچار شدن به حفره خشک بسیار زیاد می شود. همچنین بهتر است که کسانی که از قرص های صد بارداری استفاده می کنند به دندان پزشک خود بگویند تا زمان کشیدن دندان را به گونه ای تنظیم کند که مقدار استروژن خون در حد کمی باشد چون در این زمان خون بهتر لخته می شود. همچنین باید در مورد داروهای دیگری لخته شدن خون را مختل می کند نیز با دکتر خود حرف بزنید تا زمان بندی مناسبی برای کشیدن دندان شما داشته باشد. بعد از اینکه جراحی و کشیده شدن دندان شما باید به از خوردن نوشیدنی ها با نی و یا تف کردن زیاد خودداری کنید همچنین باید به توصیه های دکتر خود در زمیته شستن دهانتان توجه کنید و حتما بعد از جراحی دوباره به دندان پزشک خود سر بزنید که از وضعیت سالم بودن دهان و دندان هایتان مطمئن شوید.

دندانپزشکی

1. ز شهریور ۱۰, ۱۳۹۵ پاسخ

سلام من دچارحفره خشک شدم،،برام یه سری مواد گذاشتن ولی دراومد،،دوباره میرم،میگن نمیخاد

2. مهدی اسفند ۱۵, ۱۳۹۶ پاسخ